פעילות גופנית לאחר ניתוח קיצור קיבה

הודות לשיטה הכירורגיה הלפרוסקופית, המבוצעת באופן זעיר פולשני דרך פתחים קטנים, במרבית המקרים לאחר ניתוחי קיצור קיבה כגון: מעקף קיבה, שרוול קיבה, מיני מעקף וכדומה, ניתן לחזור לפעילות גופנית כעבור שבועיים מהניתוח.

פעילות גופנית תסייע לכם במרץ גופני, בשיפור מצב הרוח, בחיטוב הגוף ותסייע לירידה במשקל.

בפני המטופל עומדות שתי משימות עיקריות בפעילות הגופנית, לאחר ניתוח קיצור קיבה:

הראשונה היא העלאת הכושר הגופני בהדרגה להורדה במשקל ע"י שריפת קלוריות, והשנייה היא בניית מסת השריר והעלאת קצב חילוף החומרים בגוף. מומלץ למי שמתאפשר לו להיעזר במאמן כושר אישי, שידריך אתכם כיצד להתאים את מצבכם הגופני לתוכנית אימונים שמתאימה לכם.

נכון להיום בהתייחס למחקרים תצפיתיים שמפורסמים, קובעים שפעילות גופנית היא המנבא הטוב ביותר, לשמירה על משקל היעד, ומניעה מעלייה חוזרת במשקל.

מתי ניתן לחזור לפעילות גופנית לאחר ניתוח קיצור קיבה?

ישנם מטופלים שיכולים לחזור לפעילות גופנית כשבועיים לאחר ניתוח קיצור קיבה, וישנם מטופלים שיכולים לעשות זאת לפרק זמן של עד שמונה שבועות. (תלוי סוג ניתוח למשל: ניתוח שרוול לעומת מעקף קיבה). חשוב לציין שנדרשת חזרה הדרגתית, לפני פעילות גופנית מאומצת מאוד. לכן לעיתים תהליך זה יכול להתמשך כחצי שנה, בהתאם לכל התקדמות אינדיבידואלית של המטופל.

בשלב הראשון ניתן ללכת ברגל במהירות נמוכה, בהתאם ליכולת ובאופן הדרגתי לאורך השבועות והחודשים, להגביר את המינון של הפעילות ואת משך הפעילות. בדרך כלל כחודשיים לאחר ניתוח קיצור קיבה, ניתן כבר לעסוק בפעילות גופנית מלאה הכוללת: אימונים אירוביים, עיצוב גוף, אימוני כוח וכדומה.

מעקף קיבה

האם יש הגבלה של פעילויות גופניות שאפשר לעשות?
חשוב לציין שלפני חזרה לפעילות גופנית, יש להתייעץ ולקבל אישור מהרופא המטפל. לאחר מכן, מומלץ לחזור לפעילויות גופניות הכוללות: אירובי בדרגות קושי שונות, ותרגילים לחיטוב וחיזוק השרירים.

האם יש הגבלה של משך האימונים והפעילות הגופנית?
עם החזרה לאימונים יש לבצע תרגילים, בדרגות קושי נמוכות בפרק זמן שנע בין עשר לעשרים דקות ביום. לאחר בחינת התוצאות והשפעה של מאמץ הגוף, ניתן להגדיל בהדרגה את התרגילים, למשך של בין ארבעים לשישים דקות ביום.

האם מותר לעשות אימוני כוח במסגרת הפעילות הגופנית?
אימוני כוח תפקידם לעצב את השרירים ולחזק את הגוף. על כן כדאי לשלב אימונים אלו בנוסף לפעילות האירובית, המסייעת לתהליך הירידה במשקל לאחר הניתוח.

אם כי, רצוי ומומלץ לעשות זאת בליווי צמוד והדרכה מקצועית של מדריך כושר מיומן.

לסיכום
ניתן למנות מספר גורמים המהווים תועלת רבה למטופלים שישלבו פעילות גופנית לאחר ניתוח קיצור קיבה:

תהליך הרזיה מהיר– בעזרת התמדה בפעילות גופנית קבועה, ניתן להאיץ את תהליך ההרזיה ולקצר את משך הזמן הנדרש כדי להגיע למשקל היעד.
בריאות- פעילות גופנית מסייעת לאיזון של השומנים בגוף, בהפחתת לחץ דם גבוה, ובאופן כללי מסייעת ברוב תחלואות הנלוות להשמנה.
עיצוב הגוף- ניתוח קיצור קיבה תורם להאצה משמעותית של ירידה במשקל, חלק ניכר מהמשקל שנאבד במהלך התקופה הראשונה לאחר הניתוח מורכב מרקמת השריר, דבר שיוצר מצב של עודפי עור המהווים מפגע אסתטי ויכולים להוביל לבעיות של העור. על כן, פעילות גופנית מסייעת לעיצוב הגוף, לשמירה על מסת הגוף, ולמיצוק הרקמות ובכך מקטינה את הסיכוי בעודפי עור.
מצב רוח מרומם- מלבד התרומה הפיזית של הפעילות הגופנית, היא מסייעת בשיפור מצב הרוח. פעילות גופנית מסייעת להתמודד עם לחצים נפשיים, מחזקת את הביטחון העצמי, ומשפרת את הדימוי העצמי.
לכן, כל עוד המטופל, מסוגל לבצע פעילות גופנית, מומלץ להתחיל לעסוק בה בהקדם האפשרי. החל מפעילות מתונה ובהדרגתיות לעלות את הקושי, התדירות וזמני הפעילות.

המרכז לכירורגיה לפרוסקופית והשמנת יתר, כולל שני מרפאות פרטיות בבעלותו של ד"ר חסן קיס הממוקמות בערים: רמלה וראשון לציון. המרפאות מתמחות בכירורגיה כללית, כירורגיה לפרוסקופית מתקדמת והשמנת יתר (ניתוחי קיצור קיבה: מעקף קיבה, שרוול קיבה, מיני מעקף קיבה, וניתוחים נוספים כגון: ניתוח בקע סרעפתי, בקע טבורי ועוד). ד"ר חסן קיס, הינו רופא בכיר בחטיבה הכירורגית במרכז הרפואי אסף הרופא, ומוביל את השירות לכירורגיה לפרוסקופית בחטיבה הכירורגית. כמנתח בכיר בתחום הכירורגיה הלפרוסקופית בארץ, ההיסטוריה הרפואית שלו כוללת ניתוחים רבים ומוצלחים, ומטופלים מרוצים.