ניתוחי השמנת יתר

ניתוח בריאטרי הוא ניתוח הנותן מענה לבעיה של השמנת יתר חולנית. ביוונית המילה 'בארוס' משמעותה כובד ומכאן השם בריאטרי. הניתוחים הבריאטריים החלו להתפתח באמצע המאה ה-20 וכיום הפכו למאוד פופולריות.

ניתוחי השמנת יתר הם היום היעילות ביותר לטיפול בהשמנת יתר חולנית ובמחלות הנלוות אליה כגון דום נשימה בשינה, לחץ דם גבוה וסוכרת. הניתוחים להשמנת יתר מפחיתים מהמנותח כ-60-70% מעודף המשקל – תלוי בסוג הניתוח. כיום, בזכות השיטה הלפרוסקופית, ברוב הניתוחים להשמנת יתר יכול המנותח לחזור לפעילות מלאה כעבור שבועיים עד שמונה שבועות מהניתוח. כולל פעילות ספורטיבית. וזאת כמובן לאחר התייעצות עם הרופא המנתח. הפעילות הגופנית היא לא רק אפשרית לאחר ניתוחי השמנת יתר, היא הכרחית. לפעילות הגופנית לאחר ניתוח לטיפול בהשמנת יתר יש השפעה חיובית הן פיזיולוגית והן נפשית. היא משפרת את מצב הרוח ומסייעת לירידה במשקל. פעילות גופנית לאחר הניתוח מסייעת בשריפת קלוריות וכן בשיפור מערכת חילוף החומרים בגוף ובבנייה של מסת שריר בריאה. הפעילות הגופנית לאחר הניתוח בכוחה למנוע חזרה למשקל הקודם. חשוב להדגיש כי בכל מקרה, לאחר ניתוחי השמנת יתר, יש לחזור לפעילות בהדרגה ולא להתחיל מיד במאמץ.

ניתוחי השמנת יתר
ניתוחי השמנת יתר

היתרונות של ד"ר חסן קיס

תוצאה אסתטית

תוצאה אסתטית טובה יותר מאשר טיפולים ושיטות אחרות

זמן החלמה

זמן החלמה קצר יותר, פחות כאבים,זיהומים וצלקות

רמת דיוק גבוהה

רמת דיוק גבוהה מאוד התורמת לשיפור ניכר בהצלחת הניתוח

ניתוח בריאטרי נחשב לניתוח מאוד יעיל בשל ההצלחה הגבוהה שלו בטיפול בהשמנת יתר. המודד להצלחה של ניתוחים ביראטריים הוא הורדה של 50% ממשקל העודף במרחק של שנתיים מהניתוח. לא כל אחד מקבל אישור לניתוח. בכדי לקבל אישור לניתוח בריאטרי יש צורך בבדיקות מעבדה ובדיקות רפואיות מסוימות. בטרם קבלת אישור על הניתוח נבדקים פרמטרים כמו תפקודי קרישה, רמת סוכר בדם, רמת שומנים בדם, תפקוד של בלוטת התריס, תפקודי לב וכליות, צילום ושט ובטן עליונה, צילומי חזה, א.ק.ג. ובדיקות נוספות, לפי דרישות הרופא ובהתאם לגיל המועמד לניתוח, בריאותו והניתוח אותו הוא מעונין לעבור. כמו כן על המועמד לעבור הערכה תזונתית אצל תזונאית בריאטרית. במהלך ההערכה תבדוק התזונאית את מוכנות המועמד לניתוח מבחינת דפוסי האכילה שלו, מהו ניסיון העבר שלו בדיאטות, אם הוא מוכן לשינוי ועוד. כמו כן יתקיים תיאום ציפיות והוא יקבל מידע מלא על ניתוח בריאטרי – לפני ואחרי, ועל חשיבות המעקב.

קצת נתונים לפני שנדבר על ניתוחים בריאטריים: לפני יותר משני עשורים הכריז ארגון הבריאות העולמי על תופעת ההשמנה כמגיפה עולמית. ב-2017 התפרסם על פי נתונים מהימנים, כי בישראל ישנם מעל חצי מיליון ילדים הסובלים מהשמנת יתר. כמו כן, התפרסם כי ישראל נמצאת במקום ראשון ביחס לאחוזי השמנה מקרב האוכלוסייה באירופה. נראה כי ניתוחים בריאטריים הם האופציה היחידה העומדת בפני מי שסובל מהשמנה יתרה, שתסייע לו לצאת מהבעיה, להחזיק בה לטווח זמן ארוך ואולי אף להתמיד לשנים רבות. ניתוח בריאטרי הוא טיפול מהיר לטיפול בעודף משקל ובזמן האחרון הפופולריות של הניתוח הולכת וגדלה. מה שתורם רבות לכך הוא השיטה הלפרוסקופית שבה מבוצע הניתוח. בשיטה זו מבצעים את הניתוח בעזרת חתכים קטנים. חשוב להדגיש כי ניתוחים בריאטריים הם אומנם יעילים לטיפול בהשמנה בטווח המיידי, אך בכדי שהתוצאה תישמר על המנותח לשנות את הרגלי האכילה שלו ובעיקר את החשיבה שלו על בריאות תזונתית.

חברות הביטוח וקופות החולים

אודות ד"ר חסן קיס

ד"ר חסן קיס הוא בוגר ביה"ס לרפואה של אוניברסיטת ת"א, מומחה בכירורגיה כללית, כירורגיה לפרוסקופית מתקדמת והשמנת יתר.

ד"ר קיס הינו רופא בכיר בחטיבה הכירורגית במרכז הרפואי אסף הרופא, ומוביל את השירות לכירורגיה לפרוסקופית בחטיבה הכירורגית.

בין השאר משמש ד"ר קיס כמזכיר החברה הישראלית לכירורגיה אינדוסקופית וחבר באיגודים המקצועיים המובילים בישראל.

בנוסף, פעיל ד"ר קיס בתחום האקדמיה, פרסם מאמרים רבים, משתתף באופן תדיר בכנסים בארץ ובחו"ל, ומעביר הדרכות והרצאות בתחום לסטודנטים במסלול ישראלי ואמריקאי בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א, ובוחן בבחינות הסמכה למומחים בכירורגיה כללית.

ניתוח קיצור קיבה
ד"ר חסן קיס