סיבוכים וסיכונים בניתוח קיצור קיבה

סיבוכים וסיכונים  בניתוח קיצור קיבה

  • טעויות נפוצות לאחר ניתוח קיצור קיבה-

ניתוח קיצור קיבה הוא התחלה של תהליך המסייע לירידה במשקל, שמשולב עם אורח חיים בריא ותזונה נכונה. השגת ירידה אופטימאלית במשקל היא הצלחה הנמדדת בטווח הארוך. 

  1. מעט ארוחות- השנה הראשונה מהווה מעין חלון הזדמנויות לעבודה על שינוי הרגלים והתאמת אורח חיים בריא. כיוון שבשנה הראשונה המטופל חווה ירידה משמעותית ותחושת הרעב מדוכאת, קל יחסית לרדת במשקל ולשבוע מכמויות קטנות של אוכל. כיוון שזהו שלב שהגוף מתאושש וזקוק למערכת החיסונית כדי להחלים, במצב של מעט מידי ארוחות, הגוף ירגיש במצוקה, ויגיב בהתאם בהאטת חילף חומרים אשר יפגע בירידה במשקל.
  2. הימנעות מפחמימות- עם שינוי הניתוח, יש לעשות גם שינוי במחשבה ולזכור שאינכם בדיאטה. זוהי טעות נפוצה שבה המנותחים נמנעים מלאכול פחמימות, בעוד שפחמימות מהוות אנרגיה זמינה לגוף, ערכים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חשובים.
  3. אי לקיחת ויטמינים- לאחר ניתוח קיצור קיבה קיים סיכון שלתת ספיגה של ויטמינים ומינרלים שעלולים לגרום לנזק בלתי הפיך, במידה ולא טופלו בזמן. ישנם מחקרים המראים השפעה של חסרים תזונתיים עד 15 שנה אחרי הניתוח, וייתכן שיש לקחת תוספי תזונה לכל החיים.
  4. התייבשות- לא מעט מטופלים מגיעים למיון בשבועות  הראשונים לאחר הניתוח כדי לקבל עיוי נוזלים כיוון שלא שתו מספיק והתייבשו. אחרי הניתוח יש להקפיד על החוקים כגון: כמות המים, וההפרדה בין האוכל והשתייה.
  5. מרווח גדול בין הארוחות- אי אכילה מעל 4 שעות אחרי ניתוח קיצור קיבה עלולה לגרום לכאבים באכילה ואף להקאות. לכן, חשוב לאכול ארוחות מסודרות וכל 4 שעות בחודשים הראשונים.
  6. ליווי מקצועי- חשוב מאוד להיעזר בליווי מקצועי, ולא להסתמך על המידע ברשתות החברתיות, השוואות מול חברים וכדומה. תפקיד הליווי המקצועי הוא לשקף את מצבכם כדי לדעת מה ניתן לשפר ולהתאים לכל אינדיבידואל. 

סיכונים –שלחתי לך טופס הסכמה לניתוח שם מסוכמים כל הסיבוכים אפשר להיעזר בהם

  • דלף קיבה- נקב בקיבה או במעי. זהו מצב שבו החומר הלא סטרילי מהקיבה דולף לחלל הבטן וגורם לזיהום. אם החולה לא מטופל בזמן הוא נמצא בסכנת חיים. 
  • תסחיף ריאתי- סיבוך של קריש דם שנמצא בריאות לרוב כתוצאה מפקקת באחד מוורידי הרגליים, וחסם בכלי הדם הריאתים. כיום ישנו טיפול מנע  הכולל: גרביים אלסטיים, וטיפול תרופתי להפחתת קרישיות הדם המפחית משמעותית את הסיכון.
  • דימום- עלול לנבוע מקריעה של כלי הדם או חיתוך של הקיבה. במרבית המקרים אין צורך בטיפול אלא במעקב אחר הדימום. במקרים שהדימום גורם לירידת לחץ ולדופק מהיר יש למצוא את מקור הדימום, ובמקרים מסוימים לנתח שוב.
  • הקאות- עלולות להיגרם כתוצאה מהצטלקויות במעי, שגורם לחסימת מעיים. 
  • חסרים תזונתיים- זהו הסיבוך השכיח ביותר. החסרים השכיחים ביותר הם: ברזל וויטמין B12, חומצה פולית, סידן, ויטמין D, ויטימינים A, E ו-K, אבץ וחלבון.  

החסרים התזונתיים עלולים לגרום לסיבוכים נוספים והגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם. כדי למנוע את החוסרים מומלץ מעקב ארוך טווח של צוות רפואי, בדיקות תקופתיות.

  • שינויים בספיגה- השפעת ניתוח קיצור הקיבה משפיעה על האנטומיה של מערכת העיכול ועל בספיגת החומרים במעי, ומכך קיים חשש על השפעתן על הפחתה בספיגת תרופות חילוף חומרים, על פיזורן ברקמות הגוף ופיזורן ברקמות הגוף. והגברה של ספיגת אלכוהול בגוף. 
  • דכאון- זהו סיבוך בלתי צפוי, הגורם לסיכון מוגבר לדיכאון והתאבדויות שאינם ברורים ובעקבות כך מומלץ על מעקב אינטנסיבי אחר המנותחים תוך מתן דגש לזיהוי דיכאון לו טיפול בו. 

  • אז למה כן? 
  • ירידה של 60% אחוזים מהמשקל העודף תוך שנה.
  • הפחתה בהפרשת הורמון גרלין האחראי על תחושת הרעב.
  • הניתוח מביא לשיפור משמעותי לחולי סכרת ואף לריפויה.
  • מאפשר אכילה של מגוון מזונות.

  • למי זה מתאים?

אנשים עם קושי בהתמדה בדיאטות, ובעלי תחושת רעב גדולה.

כאלפיים ניתוחים לקיצור קיבה מתקיימים מידי שנה בישראל.  למרות הסיכונים וסיבוכים הקיימים, קיימת שביעות רצון  גבוהה של המנותחים בעיקר בשל השיפור היכר במצב הגופני והבריאותי, תפקוד הפיזיולוגי והחברתי.