ניתוח קיצור קיבה- סיכונים וסיבוכים



סיכונים הקשורים להרדמה כללית  בניתוח לקיצור קיבה: הכנסת צינור הנשמה לתוך הפה (אינטוביציה) יכולה לגרום לירידה בכמות החמצן בגוף  שזו יכולה לגרום לנזק במוח או בלב, (לשם כך  אינטוביציה מבוצעת תחת הרדמה מקומית), אספירציה- הקאה לתוכן הקיבה שמגיעה לריאות, (לכן חשוב להקפיד לא לאכול ולשתות החל מחצות לפני הניתוח),תופעות של כאבי גרון ויובש בגרון במשך 3-5 ימים לאחר הניתוח. בנוסף תהליך האינטובציה יכול לגרום לשבר חלקי, עקירה או התנדנדות של השיניים. קיים סיכון לשבץ מוחי או התקף לב, בעיקר אצל מטופלים מבוגרים עם היסטוריה של בעיות לב. קיים סיכון לנזק עצבי בידיים וברגליים אשר יגרום לבעיות בתחושה ואף בתנועת הגפיים. 

 

סיבוכים קצרי טווח לאחר ניתוח לקיצור קיבה: 

    • דליפה מורסרה וזיהום- דלף הוא נקב בהשקה, בקיבה או במעי. במצב זה תוכן לא סטרילי מהקיבה דולף לחלל הבטן וגורם לזיהום. תוכן המעי מכיל חיידקים ועלול לגרום לזיהום משמעותי שעלול לגרום לבצקות, הגברת קצב הלב ולעיתים להיווצרות מורסה. דלף קיבה הוא אחד הסיבוכים החמורים, הסיכון לסיבוך של  דלף עומד על 1%-2% בניתוח מעקף קיבה ועד 5% לאחר ניתוח שרוול.
    • דימום ו/או פגיעה באיברים פנימיים- סיבוך מוקדם מסוכן נוסף הוא דימום, שנובע מפגיעה של כלי דם, כבד, טחול או חיתוך של הקיבה או מעי. שכיחות הדימומים נעה בין 0.5% ל-5% מהמנותחים – טווח שונות גדול למדי, שנובע בין היתר ממיומנות המנתח ומאמצעים בהם הוא משתמש בניתוח. הסיכון לסיבוך של  דימום בניתוח לקיצור קיבה עומד על 1%-2%.
  • דלקת ריאות- זיהום של אחת או שתי הריאות לאחר ניתוח לקיצור קיבה. הטיפול המומלץ כדי להימנע מדלקת ריאות הוא נשימה עמוקה, שיעול והוצאת ליחה וניוד מוקדם החל מהחזרה למחלקה לאחר הניתוח.
    • קרישי דם: במהלך הניתוח ואחריו תנועת הדם איטית יותר עקב השכיבה הממושכת במיטה ומיעוט בניוד ועל כך  קרישי דם יכולים להיווצר. קרישי הדם עלולים לחסום  את כלי הדם ולמנוע מהדם להגיע לכל חלקי הגוף. קרישי הדם יכולים אף להתפרק חלקית ולנוע בכלי הדם לכיוון הריאות. תופעה זו נקראת תסחיף ריאתי. המניעה של סיבוך זה כוללת שימוש בגרביים אלסטיות לפני ואחרי ניתוחים בריאטריים, ניוד מוקדם של המנותח לאחר הניתוח וטיפול תרופתי לדילול הדם. 
  • חסימת מעיים: לאחר הניתוח תתכן היווצרות צלקת בחלל הבטן. צלקות אלו נקראות הידבקויות. רוב חסימות המעיים מתרחשות מספר ימים לאחר הניתוח. בשלב זה ההידבקויות רכות והן נפרדות ומתפרקות מעצמן. לפעמים, מספר שנים לאחר הניתוח, תתכן חסימת מעיים עקב הידבקויות אלו. תופעה זו מתרחשת עקב תסביב או נקע במעיים. ניתוח חירום הכרחי כדי לפתור בעיה זו. זיהוי מוקדם הכרחי כדי למנוע פגיעה באספקת הדם למעי ולנמק של אזור זה.
  • חסימת מוצא הקיבה: במהלך ניתוח מעקף קיבה, הקיבה מחוברת אל המעי הדק. לאחר הניתוח מתפתחת בצקת/נפיחות  סביב אזור ההשקה. הבצקת גורמת לקושי בבליעת נוזלים ורוק. לרוב, לאחר מספר ימים, תופעה זו חולפת. תהליך הריפוי יכול לגרום  להצטלקות. הצלקת גורמת לכיווץ הרקמה באזור. תהליך זה מקטין עוד יותר את קוטר הפתח ומקשה על מעבר האוכל. חסימת מוצא הקיבה יכולה לגרום גם להקאות. ניתן להרחיב פתח זה בעזרת בלון מיוחד המוכנס  דרך הפה. סיבוך זה מופיע  פחות מ- 0.5% מהמקרים. הסיכון להתפתחות הצרות ו/או הידבקויות של הושט קיבה ו/או המעי הדק עומד על 3%-5% .

מוות: הסיכוי לתמותה לאחר ניתוח בריאטרי עומד על פחות מ- 0.3% .

אז למה כן? 

  • ירידה של 60% אחוזים מהמשקל העודף תוך שנה.
  • הפחתה בהפרשת הורמון גרלין האחראי על תחושת הרעב.
  • הניתוח מביא לשיפור משמעותי לחולי סכרת ואף לריפויה.
  • מאפשר אכילה של מגוון מזונות.

 

למי זה מתאים?

אנשים עם קושי בהתמדה בדיאטות, ובעלי תחושת רעב גדולה.

כאלפיים ניתוחים לקיצור קיבה מתקיימים מידי שנה בישראל.  למרות הסיכונים וסיבוכים הקיימים, קיימת שביעות רצון  גבוהה של המנותחים בעיקר בשל השיפור היכר במצב הגופני והבריאותי, תפקוד הפיזיולוגי והחברתי.