ניתוח מעקף תריסריון

ניתוח מעקף תריסריון

ניתוח מעקף תריסריון דומה מאוד לניתוח מעקף קיבה, כאשר ההבדל ביניהם הוא בכך שניתוח מעקף תריסריון נחשב לניתוח גדול ומורכב יותר עם אורך לולאת מעי דק משותפת קצרה מאוד. כמו כן ניתוח זה, בדומה לשאר ניתוחי קיצור קיבה כמו טבעת, שרוול קיבה, מעקף קיבה, מיני מעקף קיבה וכדומה, נכלל בסל הבריאות, ומתבצע בארץ במספר מצומצם של בתי חולים. 

מהו ניתוח מעקף תריסריון?

בניתוח מעקף תריסריון מסירים את חלקה התחתון של הקיבה, בצורה כזו שהמעי הדק מפוצל וחלקו המרוחק יותר מחובר לכיס הקיבה. מעקף זה מאפשר לכל המזון לעבור דרך חלק זה במעי, בעוד שמיצי המרה והלבלב הנחוצים לעיכול, עוברים דרך "ערוץ ביליופנקריאטי" שמתחבר לחלק אחר של המעי הדק. כך שהתוצאה הסופית היא שנותר כ 50-100 ס"מ של מעי דק שבו מתרחשת ספיגת האוכל. כיוון  שמעקף זה יוצר נקודת השקה אחת בסוף המעי הדק, שבה המזון מתערבב במיצי המרה והלבלב הנחוצים לעיכול, נוצרת הגבלה ביכולת של הגוף לספוג שומנים ופחמימות. הניתוח מתבצע בשני חלקים: החלק הראשון- כריתת הקיבה, והחלק השני מעקף המעי הדק.

ישנם שני סוגים של מעקף תריסריון:

ההבדל בין שני הסוגים, הוא בשיטה שבה כורתים את הקיבה. 

  • הטיה ביליופנקריאטית BPD – Biliopancreatic Diversionבניתוח זה כריתת הקיבה מתבצעת לרוחב, והחלק שנותר הוא בנפח של 300 סמ"ק. 
  • הטיה ביליופנקריאטית עם מעקף תריסריון: 
    BPD-DS – Biliopancreatic Diversion with Duodenal Switchבניתוח זה כריתת הקיבה מתבצעת לאורך, והחלק הנותר הינו בצורת שרוול בנפח של 150 סמ"ק.  

*חשוב לציין ששני הניתוחים יעילים באותה המידה להרזיה לטווח הארוך. 

יתרונות מעקף תריסריון על פני ניתוחי קיצור קיבה שונים:

  • הירידה במשקל באמצעות ניתוח זה היא הגדולה ביותר מבין כל ניתוחי קיצור הקיבה- 

בדומה לשאר הניתוחים גם בניתוח מעקף התריסריון, הקיבה מתרחבת  לאחר זמן מה, ובכך ישנה השפעה על התיאבון וצריכת המזון של המנותח. עם זאת התת ספיגה של השומנים, אינה משתנה למשך כל חייו של המנותח, כך שהקלוריות העודפות שנצרכות אינן נספגות, דבר שמונע מהמנותח את העלייה במשקל.

 

–          ניתוח מעקף תריסריון הינו ניתוח ותיק, הקיים כ-35 שנה, עם ניסיון רב ותוצאות מרשימות.

–          הניתוח מוצע כפתרון הטוב ביותר עבור אנשים עם BMI קיצוני (מעל 50-60).

–          כמות המזון שניתן לצרוך לאחר הניתוח גדולה מזו שבניתוח מעקף קיבה.

למי מתאים הניתוח? 

  1. מטופלים שאובחנו במחלת השמנת יתר חולנית. למידע נוסף קראו את המאמר: ניתוח קיצור קיבה סוגים. 
  2. למטופלים בעלי BMI גבוה  (יותר מ-50) זאת מכיוון שסיכוייהם לרדת במשקל באמצעות ניתוחי קיצור קיבה אחרים אינם טובים. 
  3. למטופלים שצורכים מזון עשיר בשומנים פחמימות ומתוקים שונים למיניהם. 
  4. למטופלים שסובלים ממחלות נלוות להשמנה כגון: סוכרת, לחץ דם גבוה, דום שינה, היפרליפידמיה ועוד.
  5. למטופלים שעברו ניתוח בריאטרי אחר שכשל.  

סיבוכים לאחר ניתוח מעקף תריסריון- 

חשוב לציין, כי ניתוח מעקף תריסריון נחשב לניתוח מורכב יחסית, ולכן אחוז הסיבוכים בו גבוה יותר ביחס לשאר הניתוחים הבריאטרים. סיבוכים אפשריים: שלשולים רבים עד להתייבשות, חוסר קיצוני בוויטמינים ומינרלים, תת תזונה ודליפה. בנוסף תת הספיגה שנוצרת במערכת העיכול בעקבות הניתוח יוצרת שינוי משמעותי במאזן הוויטמינים והחלבונים בגוף, ולכן חשוב מאוד ליטול תוספי תזונה וישנה חשיבות גדולה למעקב הרפואי לאחר הניתוח. עם זאת, בהשוואה לניתוחים בריאטרים  אחרים כגון: ניתוח שרוול קיבה, טבעת, מיני מעקף קיבה, ומעקף קיבה, מנותחים שעברו ניתוח מעקף תריסריון נהנים ממגוון רחב יותר של מאכלים לאחר הניתוח, ובמקביל פחות הגבלה בצריכת הקלוריות. על אף תופעות הלוואי העשויות להופיע לאחר הניתוח, המטופלים מדווחים על שביעות רצון רבה בהשוואה לניתוחים בריאטרים אחרים. שנה לאחר הניתוח מפחיתים המנותחים בממוצע כ -90% מהמשקל העודף