מיני מעקף קיבה

ניתוח מיני מעקף קיבה, הינו ניתוח חדש יחסית בארץ אך בעולם הניתוח הראשון שנעשה בשנת 1997. ייחודו הוא בפשטות הטכנית בביצוע מיני מעקף קיבה בהשוואה למעקף קיבה רגיל הוא שהביא לפופולריות של הניתוח. בארץ רבים מהרופאים אימצו את ניתוח מיני מעקף קיבה כתחליף למעקף קיבה כחלק מניתוחי השמנת יתר

  • ניתוח מיני מעקף קיבה
    Laparoscopic single anastomosis Gastric Bypass, Omega loop gastric bypass, Mini gastric bypass זהו מעקף קיבה בהשקה אחת  המתבצע בהרדמה כללית ובשיטה זעיר פולשנית (לפרוסקופיה), בו יוצרים מהקיבה כיס קיבה ארוך וצר  שמחברים אל קצהו לולאת מעי דק באורך של בין 1.5-2.5 מ'. כך שהניתוח מתבסס על הקטנת נפח והקטנת ספיגה.  לולאת המעי ארוכה יחסית למעקף הקיבה הרגיל. הירידה במשקל כ 70% מעודף המשקל. ייחודו של הניתוח הוא בכך שזה ניתוח קצר ובעל רמת סיכון נמוכה כמו השרוול והמעקף והפחתת משקל יעילה בטווח הקצר והארוך. 

הסיכונים בניתוח מיני מעקף קיבה– 

בניתוח מיני מעקף קיבה בגישה הלפרוסקופית קיימים מספר סיכונים כגון: זיהום של פצע הניתוח, דלף מההשקה, הצרות בנקודת ההשקה, דימום במערכת העיכול, אירוע של קרישת דם ותסחיף ריאתי, תת ספיגה קשה של תרופות ויטמינים ומינרלים כולל ברזל, תסמונת הדמפינג, צרבות ורפלקס של מיצי מרה, הקאות, אבנים בכיס מרה, שינוי בטעם וריח, אבנים בכליות, שלשולים, ירידה מוגזמת במשקל עד תת משקל  ואף סיכון העומד על 0.1 של מוות. 

התאוששות מהניתוח מיני מעקף קיבהההתאוששות מהניתוח מיני מעקף היא מהירה יחסית,  מדובר על אשפוז של 2-3 ימים עם מנוחה בבית של 10 ימים עד שבועיים עד חזרה מלאה לשגרה. בחודש הראשון מותר לצרוך בהתאם להנחיות הרופאים והדיאטנית, מזונות נוזליים או טחונים. לאחר מכן בהדרגה ניתן להוסיף את המזונות הרגילים ובהתאם לתגובת הגוף. הקפדה על שתיית מים חשובה מאוד, לעיסה טובה והפרדה בין שתייה לאכילה. רצוי ליטול ויטמינים נוזליים או בטבליות לעיסה, מומלץ המנע ממאכלים ומשקאות שעלולים לגרום לגירוי הקיבה.  

חשוב מאוד להקפיד על נטילת תוספים שמכילים את החסרים של הוויטמינים והמינרלים. וכמובן מידי שנה לבצע בדיקות דם למעקב אחר רמות הוויטמינים והמינרלים. 

למי מתאים הניתוח?

למי מתאים ניתוח מיני מעקף קיבה –

-הניתוח מתאים לרוב החולים עם השמנת יתר חולנית עם BMI 40 לפחות או עם BMI 35 לפחות אך עם מחלות נלוות כגון: סכרת, יל"ד , היפרליפידמיה, בעיות אורטופדיות, כבד שומני, הפסקות נשימה בשינה, בעיות פוריות , מחלת לב אסכימית, אחרי אירוע טרומבואימבולי

– חולים אחרי ניתוח שרוול, טבעת או SRVG  שכשלו.

– אכלני מתוק

– למטופלים שסובלים מהשמנת יתר חולנית עם רפלוקס קשה ברקע או בקע סרעפתי. 

הניתוח אינו מתאים לאלה :

– אחרי מעקף מלא או מעקף תריסריון

– ניתוח זה לא מתאים למטופלים הנוטלים תרופות רבות אשר יכולה להיות בעיה בספיגת התרופות

– למטופלים שעברו ניתוחים קודמים במעיים

– למטופלים שסובלים מבעיות של אנמיה קשה ותת ספיגת ויטמינים.

– למטופלים בסיכון גבוה למחלות ממאירות בעקבות היסטוריה משפחתית וגנטיקה.

– למטופלים הסובלים ממחלות מעיים כגון: צליאק, מחלות דלקתיות של הקיבה והמעי. 

מה ההבדל בין ניתוח מיני מעקף למעקף קיבה- 

– השוני בניתוח מיני מעקף קיבה לבין מעקף קיבה, הוא שבניתוח מיני מעקף קיבה יש השקה אחת לעומת 2 השקות במעקף קיבה וזה כתוצאה מחיתוך המעי במקום לחברו.

– כתוצאה מכך הניתוח יותר קל טכנית ויותר קצר.

– השינוי האנטומי במערכת העיכול במיני מעקף הוא הפיך דבר המקל על הטיפול בסיבוכים בניתוח זה כמו עליה במשקל או סיבוכים של תת ספיגה . לעומת זאת אחד החסרונות של ניתוח מעקף קיבה הוא השינוי האנטומי הבלתי הפיך במערכת העיכול דבר שמקשה על הטיפול בסיבוכים לאחר מכן. 

– כמו כן התת ספיגה בניתוח זה היא פחות מהמעקף במיוחד בחולים שאורך הלולאה יותר מ 2 מטר.

– כתוצאה מכך חולים אלו יכולים לפתח סיבוכים קשים של חוסר ויטמינים וחומרי מזון ולכן חייבים להיות במעקב צמוד של דיאטנית ובדיקות תקופתיות  (דבר שהוא נכון גם לגבי כל סוגי הניתוחים האחרים)

– חלק מהעבודות מראות תוצאות טובות יותר מבחינת שמירה על הירידה שקל לטווח הארוך ופחות סיכוי לעלות בחזרה ביחס לניתוחים אחרים. הירידה הצפויה היא 70 עד 80 אחוז מעודף המשקל. 

מה ההבדל בין מיני מעקף קיבה לשרוול?

בניתוח שרוול מקטינים את נפח הקיבה ע"י חיתוכה לאורך והשארת קיבה בנפח של 5 סמ"ק בצורת שרוול, ניתוח זה מבוסס על הקטנת נפח בלבד ואין כאן מרכיב של תת ספיגה. לעומת זאת במינימעקף קיבה גם מקטינים את הקיבה כמו בשרוול אך גם מחברים את המעי הדק לקיבה הקטנה וכך יש לנו ירידה בספיגה דבר שמשפר את הצלחת הניתוח . 

כיצד ניתן לשפר את סיכויי ההצלחה של ניתוח מיני מעקף?

על מנת לשפר את סיכויי הצלחת הניתוח, על המטופל להבין כי אין להסתמך רק על הניתוח. הניתוח הינו נקודת פתיחה הראשונית בהתחלת התהליך. לכן, על המנותח לאמץ אורח חיים חדש שבו הוא יקפיד על תזונה נכונה ובריאה, ועל פעילות גופנית. לשם כך מומלץ להיעזר בליווי מקצועי של כירורג, דיאטנית, ופסיכולוגית במעקב צמוד גם לאחר ניתוח. בנוסף יש להקפיד על מעקב סדיר אצל הרופא המנתח. בנוסף חשוב מאוד להקפיד בניתוח מיני מעקף על השלמת החסרים התזונתיים של ויטמינים ומינרלים. 

מיני מעקף קיבה

ניתוחי השמנת יתר

מיני מעקף קיבה

מיני מעקף קיבה הינו ניתוח שמתבצע בהרדמה כללית ובשיטה הלפרוסקופית שבו מקטינים את נפח הקיבה ע"י יצירת שרוול קטן , ולקצה השרוול מחברים את המעי הדק כשני מטר מנקודת ההתחלה. כך שנוצר מצב שיש הגבלה בכמות האוכל שאוכלים בגלל השרוול וגם הקטנת ספיגת האוכל בגלל שהקטנו של שטח המגע של האוכל עם המעי הדק.

בניתוח זה יש לנו שני גורמים שעוזרים לירידה במשקל: הקטנת נפח (כמו בשרוול קיבה), והקטנת ספיגת האוכל. ולכן שיעורי ההצלחה של ניתוח זה אמורים להיות יותר גבוהים מניתוח שרוול קיבה.

בניתוח זה יש ירידה של 70% מהעודף משקל אחרי כשנה (לעומת 60% בשרוול)
אחוז הסיבוכים בניתוח זה 2-3% כולל: דימום, זיהום, דליפה. אשפוז 2-3 ימים ומנוחה בבית 1-2 שבועות.

חשוב להזכיר כל ניתוחי ההשמנה הם חלק מהפתרון ולא כל הפתרון, הניתוח לבד אינו מספיק, חייבים לשנות את הרגלי האכילה ולעשות פעילות גופנית בנוסף לניתוח אחרת ההצלחה של הניתוח מוטלת בספק

מנתח שרוול קיבה

בדיקת התאמה

לפרטים נוספים ובדיקת התאמה לניתוח בריאטרי
אנא מלאו את הטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם

פרטים אישיים :
נשמח לייעץ לכם.
ניתוחי קיצורי קיבה – שרוול קיבה ומיני מעקף קיבה – וניתוחים נוספים בכירורגיה לפרוסקופית, שיטה חדשנית המבטיחה תוצאות טובות ובטוחות!
התחלת שיחה
יש לכם שאלה?
שלום! איך אנחנו יכולים לעזור?
דילוג לתוכן