מהו ניתוח שרוול קיבה?

מהו ניתוח שרוול קיבה?

מנתח שרוול קיבה הינו ניתוח שבו כורתים כ75%-80% מהקיבה, החלק הנותר מהקיבה הינו ממשיך את צינור הוושט עד מעי הדק, זהו חלק מוארך וצר ובשל כך מכונה שרוול. זהו ניתוח בלתי הפיך. כתוצאה מכך, כמות המזון שמנותח יכול לאכול מצטמצמת כך שהקיבה תהיה מסוגלת להכיל בין 50-80 סמ"ק, לעומת ליטר וחצי לפני הניתוח. ניתוח שרוול קיבה נחשב כיום כיעיל ביותר במלחמה נגד השמנת יתר, והן בטיפול בתחלואה הנלווית להשמנה כמו סוכרת, לחץ דם גבוה, יתר שומנים בדם, ודום נשימה בשינה. הירידה במשקל היא כ 60% מעודף המשקל. הניתוח נעשה בשיטה לפרוסקופית דרך ארבעה או חמישה חתכים קטנים בבטן, שדרכם מבצעים את הניתוח על ידי מצלמה זעירה שמאפשרת למנתח לראות את שדה הניתוח על כל פרטיו ולבצע את הניתוח ברמת דיוק גבוהה.

ניתוח שרוול קיבה- יתרונות

כריתת השרוול, היא זו שמונעת את הטראומה לגוף. למרות הכריתה המאסיבית של הקיבה, מערכת העיכול וקליטת המזון כמעט ולא נפגעים. בנוסף ניתוח שרוול מפחית את הסיכון לחסרים תזונתיים, מכוון שהניתוח לא גורם לתת ספיגה אומנם גם כאן חייבים מעקב דיאטנית ומעקב אחרי רמת הויטמינים בגוף ולקחת ויטמינים לפי הצורך. בניתוח זה יש עליה בתחושת השובע כתוצאה מהירידה ברמת הורמון הגרלין המופרש מהקיבה.יתרון נוסף שהמטופל יכול ליהנות ממגוון מזונות רחב, והמנותחים יכולים לאכול את כל המזונות שהיו רגילים לאכול לפני, אם כי נפח הארוחות מצטמצם משמעותית. כיוון שניתוח שרוול הינו הניתוח הנפוץ ביותר בארץ, מנתחים רבים מיומנים בביצועו, וכך הסיכוי לסיבוכים קטן יותר. זהו ניתוח שמתאים למועמדים רבים, גם כאלה שלא יכולים לעבור ניתוחים בריאטריים אחרים כמו מועמדים שסובלים ממחלות מעיים, אנמיה ,בעיות בספיגה ועוד. בגלל שניתן לבצע את הניתוח בצורה לפרוסקופית במטופלים בעלי משקל עודף גבוה במיוחד, זה הגביר את הפופולריות של הניתוח.

ניתוח שרוול קיבה- חסרונות

החיסרון בניתוח שרוול קיבה הוא בכך שהוא גורם שינוי בלתי הפיך בקיבה, מעצם כריתה מאסיבית שלה. זהו פרמטר חשוב שיש להתחשב בו כאשר מחליטים לגבי בחירת הניתוח המתאים למטופל.
כמו כן הירידה במשקל היא טובה לטווח הקצר של 4-5 שנים לאחר מכן חלק גדול מהמנותחים עולה שוב במשקל בגלל הרחבת השרוול.
הניתוח אינו מתאים לאכלני מתוק, חולים עם בקע סרעפתי גדול, רפלוקס קשה.
חסרון נוסף הוא המשמעת העצמית שניתוח שרוול קיבה דורש, והתמדה בהנחיות של הדיטאנית. החשש במקרה של אי היצמדות להוראות אלו היא התרחבות של השרוול ועלייה במשקל.

סיבוכים שכיחים לאחר ניתוח שרוול הם: דלף באזור חיתוך הקיבה, רפלוקס, הצרות בשרוול, דימום, אירועים טרומבואמבולים , אבנים בכיס מרה, נשירת שיער , שינוי בטעם וריח והקאות.

ניתוח שרוול קיבה – מעקב תזונתי

השיטה הלפרוסקופית תורמת לקיצור משמעותי בזמן ההתאוששות. מנותחים רבים משוחררים לביתם כבר לאחר שני ימי אשפוז לכל היותר. למרות קצב ההתאוששות המהיר שיכול לתעתע במטופל, ישנה חשיבות רבה להקפדה ואיזון שיבואו לידי ביטוי בהגבלות הדיאטנית לתזונה נכונה. תזונה נכונה היא המפתח להצלחה בירידה במשקל לאחר הניתוח ושמירה על הישגי הניתוח. מומלץ להשתמש בשירותי ייעוץ וליווי אישי וקבוצתי של דיאטנים מקצועיים ומומחים שיסיעו בהתאמה של תפריט אישי ומעקב אחרי המשקל למנותח. מומלץ להקפיד על צריכת קלוריות של 1200-1400 ביום. מנותח יוכל ליהנות מתפריט ארוחות מאוזן ובריא הכול לכמות מספקת ששל חלבונים, פחמימות ושומנים, פירות וירקות, בשר, מוצרי חלב וכמויות קטנות של שומנים בריאים. בדרך כלל מחלקים את המזון על פני 4-6 ארוחות קטנות ביום. מומלץ להקפיד על סדר ארוחות קבוע ועל מרווח מתאים בין הארוחות. חשוב להקפיד על אכילה איטית ולעיסה טובה של האוכל. אכילה איטית תסייע להשגת תחושת שובע. יש להפסיק לאכול כאשר מרגישים תחושת מלאות. יש להימנע משתייה מוגזת, אפרסמון, מזונות סיביים במיוחד כמו סלרי, קליפות גרעינים, רימו, סברס, גויאבה פופקורן ועוד.