הכנות לניתוח בריאטרי

מהו ניתוח בריאטרי?

ניתוח בריאטרי- הינו ניתוח לטיפול בהשמנת יתר חולנית. מקור השם הינו ביוונית "בארוס" שמשמעותו כובד או עומס. ניתוחים בריאטריים החלו להתפתח בשנות ה50 של המאה ה20, וכיום נחשבים לפופולאריים בשל תוצאותיהם ויעילותם הבריאותית.

איך מודדים הצלחה של ניתוח בריאטרי?

כדי להגדיר שניתוח בריאטרי הוא מוצלח הירידה במשקל צריכה להיות לפחות 50% מהעודף משקל תוך שנה עד שנתיים.

קריטריונים לניתוח בריאטרי ולועדה הבריאטרית- 

  • בדיקות קליניות, הדמיה ובדיקות מעבדה שיש לבצע כחלק מהערכה הטרום ניתוחית : ספירת דם ותפקודי קרישה, רמת גלוקוז בצוםובמקרה הצורך HbA1C, פרופיל שומנים בדם, תפקודי בלוטת התריס, הערכה קלינית של אנדוקרינולוג לברור סיבות אנדוקריניות להשמנה, תפקודי כבד וכליות, צלום ושט קיבה/גסטרוסקופיה, us בטן עליונה, צילום חזה, א.ק.ג. בדיוקת נוספות יידרשו בהתאם לגיל המועמד, מצב בריאותו וסוג הניתוח המוצע. 
  • הערכה תזונתית טרום ניתוחית תיערך ע"י דיאטנית בריאטרית. מטרת הערכה לבדוק ולתעד: אפיון דפוסי אכילה, רמת ומכנות לשינוי, ניסיונות דיאטה בעבר וסיבות לכישלון, הכנה ותיאום ציפיות מניתוח, מתן מידע על השלבים לפני ואחרי הניתוח, הסבר על חשיבות המעקב לאחר הניתוח. 
  • הערכה פסיכולוגית ופסיכוסוציאלית תיערך ע"י פסיכולוג או עו"ס מטרת הערכה היא לבחון את מידת המוכנות של המועמד לניתוח לשינוי אורח חייו והרגלי התזונה שלו, ונכונותו להתחייב ולהיות במעקב קבוע לאחר הניתוח. בנוסף לבדוק האם קיימת פתלוגיה פסיכאטרית המפוצה ע"י אכילה. 
  • מועמדים לניתוח שגילם מעל 65 יבוצע דיון התייעצות רב תחומית לגבי ביצוע ניתוח בריאטרי וסוגו בהתאם לשיקולים רפואיים. 

סוגי ניתוחים- 

את סוגי הניתוחים נהוג לחלק היום לשני חלקים:

  1. הקטנת נפח כגון טבעת מתכווננת, שרוול קיבה 
  2. הקטנת ספיגה (שמשולב בד"כ גם עם הקטנת נפח) כגון מעקף קיבה, מינימעקף קיבה, מעקף תרסריון

ניתוחים ששייכים להקטנת נפח:

  • הצרת קיבה בטבעת מתכווננת – בהצרת קיבה מתקינים טבעת מתכווננת סביב חלקה העליון של הקיבה ויוצרים כיס קיבה קטן. הטבעת עשויה סילקיון עם בלון בחלקה הפנימי שניתן לכוונן באמצעות נוזל המוחדר אליה בכך לשלוט על קוטר הצרת הקיבה. הירידה ההמוצעת במשקל לאחר ניתוח זה היא 50% מעודף המשקל. זאת בשילוב של אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית. 
  • שרוול קיבה – בניתוח שרוול קיבה כורתים כתשעים אחוז  מהקיבה והחלק שנשאר הוא בצורת שרוול בנפח של כ 50 סמ"ק. בכך מגבילים את כמות האוכל לעשירית מנפח ארוחה רגילה. הירידה במשקל כ 60% מהעודף משקל , אינו מתאים לחולים עם בקע סרעפתי, אוכלי מתוק, רפלוקס קשה. אחד החסרונות שלו שהירידה במשקל היא זמנית למס' שנים אחריה יש עליה במשקל בגלל הרחבת הקיבה.

ניתוחים מסוג הקטנת ספיגה:

  • מיני מעקף קיבה – זהו מעקף קיבה בהשקה אחת, בו יוצרים מהקיבה כיס קיבה ארוך וצר  שמחברים את קצהו ללולאת מעי דק באורך של בין 1.5-2.5 מ'. לולאת המעי ארוכה יחסית למעקף הקיבה הרגיל. הירידה במשקל כ 70% מעודף המשקל. ייחודו של הניתוח הוא בכך שזה ניתוח קצר ובעל רמת סיכון נמוכה כמו השרוול והמעקף והפחתת משקל יעילה בטווח הקצר והארוך. 
  • מעקף קיבה – ניתוח מעקף קיבה משלב אלמנט רסטריקטיבי הקטנת נפח הקיבה ואלמנט של תת ספיגה. זהו ניתוח עם שתי  השקות שבו מחברים את כיס הקיבה החדשה  ללולאת מעי דק. זהו הניתוח הנפוץ ביותר בקרב הניתוחים הבריאטריים. הירידה במשקל היא כ 70% מעודף המשקל .מתאים לאוכלי מתוק, צרבות ובקע סרעפתי. הפחתת המשקל יעילה בטווח הקצר והארוך.
  • מעקף תריסריון – בניתוח מעקף תריסריון בנוסף להקטנת הקיבה, מבצעים מעקף של התריסריון ורוב מעי הדק.  ייחוד הניתוח בכך שהוא מפחית את הספיגה  של הקלוריות וחומרי המזון במערכת העיכול בצורה משמעותית ולכן הסיכוי לסיבוכים יותר גבוה ,זהו ניתוח מורכב הנעשה בד"כ כניתוח חוזר או במנותחים עם BMI גבוה מאוד.
  1. כיצד לבחור את הניתוח המתאים ?

הגורמים שבהם יש להתחשב בעת בחירת הניתוח:

  • עצת הרופא על פי בדיקות מקדימות
  • מחלות נלוות 
  • גיל
  • נטילת תרופות, מדד BMI, הרגלי אכילה
  • משמעת עצמית וחוזק מנטלי
  • תיאום ציפיות מהניתוח, ומטרה שתציבו לעצמכם
 

ד"ר חסן קיס הוא מומחה בכירורגיה כללית, כירורגיה לפרוסקופית מתקדמת והשמנת יתר, המשמש כרופא בכיר בחטיבה הכירורגית במרכז הרפואי אסף הרופא. שיטות הטיפול שבהן הוא מתמחה, היכולת לאתר במדויק את דרכי הטיפול הספציפיות והאפקטיביות עבור כל מטופל ומנותח, והחיבור האנושי למטופליו הפכו אותו לאחד המנתחים המבוקשים והפופולריים בארץ.